Vi har lyssnat på behov om smartare verktyg för idrottsgemensamma processer. Det handlar om hantering av ekonomiska stöd och redovisning av folkbildning men även önskemål om bättre beslutsstöd och analysmöjligheter. Ett digitalt verktyg för att få överblick och möjlighet att planera sitt arbete med föreningar ingår också i de behov som vi lyssnat in. Namnet på det nya verksamhetssystemet är alltså Idrottsarenan.
Alla föreningar behöver
- kontrollera och uppdatera föreningens officiella kontaktuppgifter.
- se över, rensa och uppdatera, sitt nuvarande medlems- och personregister.
- se över så att medlemmar med svenskt personnummer är registraerade med ett fullständigt personnummer.
- tillsätta nyckelroller i föreningen.
- se över behörigheter för er delning av medlems- och personregister i IdrottOnline idag.
Detaljerad information om vad föreningar behöver göra innan 31 december
För att få access behöver föreningar inte göra någonting vid övergången till Idrottsarenan (2026) förutom att logga in i Idrottsarenan istället för i IdrottOnline. Innan dess bör föreningen ta del av information om Idrottsarenan samt avtal för nyttjande av tjänst. För de personer i föreningen som kommer arbeta i det nya verksamhetssystemet kommer det att erbjudas utbildningstillfällen liksom användarstöd i Idrottsarenans nya supportportal.