Föreningar - glöm inte att ge era medlemmar roller i IdrottOnline

Den 27 november tas markeringen Aktiv i idrott bort från alla personer i den centrala databasen och IdrottOnline. Ni som hanterar er förenings medlemsregister i IdrottOnline behöver säkerställa att ni tilldelar alla medlemmar roller i systemet.

Innan Aktiv i idrott tas bort den 27 november 2024 ska personer som är aktiva i en förening tilldelas en roll i IdrottOnline i någon av rollkategorierna utövare, aktivitetsledare, organisationsledare, funktionär eller övrig. En person som inte har en roll med idrottskoppling kommer inte synas i statistiken för den idrotten, och specialidrottsförbundet kan inte hämta uppgifter om medlemmen till idrottsspecifika system såsom tävlingssystem och licenssystem.

Vad händer om vi missar att tilldela roller?

Personen finns fortfarande kvar i medlemsregistret men kommer sakna idrottskoppling i systemet och därför inte synas i statistiken för idrotten eller synkas mot idrottsspecifika system såsom tävlingssystem och licenssystem.

Givetvis kan ni även efter den 27 november 2024 tilldela era medlemmar roller och så snart det är gjort inkluderas även de i statistiken.

Min förening jobbar i ett annat system än IdrottOnline, måste vi göra något?

Nej. Om ni hanterar er förenings medlemsregister i ett annat verksamhetssystem, ett system som har en integration med IdrottOnline, så behöver ni inte tänka på att tilldela era medlemmar roller i IdrottOnline. Er systemleverantör ansvarar för att integrationen fungerar som den ska. Vid frågor, kontakta er systemleverantör.

Hjälp på vägen

Vi har tagit fram ett antal korta manualer som kan hjälpa dig på vägen:

Om du är osäker på hur du gör, kontakta IdrottOnline-supporten.

Mer information hittar du på Idrottsrörelsens digitala roller - Riksidrottsförbundet (rf.se)

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.