Nu införs standardiserade rollkategorier i IdrottOnline - roller som föreningarna har skapat tas bort i maj

Under det senaste året har vi pratat mycket om data och vikten av relevant och kvalitetssäker data för idrottsrörelsens vidareutveckling. En förutsättning är hög kvalitet på den data som strömmar mellan idrottsrörelsens system. Nu genomför vi ett par förändringar för att få bättre datakvalitet.

Vi börjar med att införa standardiserade rollkategorier som ska användas för att beskriva idrottsrörelsen framöver. Alla roller, i IdrottOnline och den centrala databasen, kopplas till rollkategorierna. Vi fasar även ut parametern Aktiv i idrott, som ett resultat av tidigare utredning från RIM-uppdrag. För statistik, och vid integration med andra system, kommer de nya rollkategorierna användas.

Roller som föreningar tidigare har skapat i IdrottOnline tas bort under våren (tidigast maj 2024). Endast Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna, specialidrottsförbund och medlemsorganisationer kommer kunna skapa, och äga, roller i IdrottOnline. Alla kan använda dem.

Läs mer här: RF.se/mot-malet-om-battre-datakvalitet---nu-infors-standardiserade-rollkategorier-i-idrottonline

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.