1. Logga in via https://login.idrottonline.se/.
2. Klicka på "Utbildning" i toppmenyn.
3. Klicka på "Utbildningar" i vänstermenyn.
4. Klicka på "Öppna" vid den utbildning som du önskar redigera.
Redigera information
1. Under fliken "Information" kan man ändra uppgifter så som utbildningsinriktning, studieplan,beskrivning, idrott samt planerade tillfällen och planerade timmar.
2. Vill man lägga till ett tillfälle klickar man på "Lägg till tillfälle".
3. Fyll i uppgifterna som efterfrågas och klicka på "Spara".
4. Vill man ta bort ett tillfälle så markerar man tillfället och klickar därefter på "Ta bort".
5. Man kan inte ändra startdatum, slutdatum, SISU-kontakt eller arrangör. Utbildare kan man ändra/lägga till under fliken "Anmälda".
6. När man gjort eventuella ändringar, klicka på "Spara".
Redigera anmälda
1. Under fliken "Anmälda" kan man lägga till och ta bort personer, lägga till utbildare samt skicka ut meddelande.
2. För att lägga till medlem, sök fram personen i fältet vid "Person".
3. När man valt person eller personer klickar man på "Lägg till".
4. För att lägga till medlemmar i en grupp, sök fram gruppen i fältet vid "Grupp".
5. När man valt grupp eller grupper klickar man på "Lägg till".
6. Finns inte person i medlemsregistret sedan tidigare så kan man lägga till personen och lägga till person som deltagare genom att klicka på "Skapa ny person".
7. Fyll i uppgifterna som efterfrågas.
8. Klicka på "Spara" så kommer personen skapas och läggas till.
9. Vill man lägga till eller ta bort utbildare så bockar man i eller ur rutan för "Utbildare". Person/personer som har rutan markerad kommer att stå som utbildare.
10. Vill man ta bort en person bockar man i rutan till vänster om personens namn.
11. Klicka på "Ta bort".
12. När man gjort eventuella ändringar, klicka på "Spara".
13. Vill man skicka meddelande till deltagarna så klickar man på "Meddelande".
14. Man väljer om man vill skicka meddelande till utbildare, deltagare eller valda.
15. När man gjort sitt val klickar man på "Skicka".
16. Väljer man valda behöver man markera personerna innan genom att bocka i rutan till vänster om personens namn.
17. Man ser mottagarnas e-postadresser i fältet "Mottagare".
18. För att ta bort en e-postadress, klicka på krysset till vänster om e-postadressen.
19. För att lägga till en e-postadress, klicka i fältet för "Lägg till mottagare" och skriv in e-postadressen
20. Klicka på "Lägg till".
21. Fyll i ämne och meddelande i respektive fält.
22. Vill man bifoga en bilaga kan man göra det genom att klicka på "Välj fil".
23. Välj filen från din dator.
24. Vill man ta bort filen klickar man på "Ta bort".
25. Vill man ändra filen klickar man på "Ändra" och väljer en ny fil från datorn.
25. När man gjort sina val klickar man på "Skicka".
26. Vill man exportera listan på anmälda, markera personerna som du önskar ska finnas med i exportfilen genom att bocka i rutan till vänster om personens namn. Ska samtliga anmälda exporteras så behöver man inte bocka i rutan för någon person, är ingen person vald så kommer samtliga personer att exporteras.
27. Klicka på "Exportera"
28. Välj om du vill exportera till Excel eller till PDF.
29. Filen laddas nu ner till din dator.
Redigera närvaro
1. Under fliken "Närvaro" registrerar man närvaron för utbildningen.
2. Är en person frånvarande så klickar man på den gröna knappen "Närvarande", knappen kommer då ändras om och bli grå med texten "Ej närvarande".
3. För att spara närvaron klickar man på "Spara närvaro".
4. För att slutföra utbildningen klickar man på "Slutför utbildningen", detta ska endast göras när utbildningen är helt avslutad.