1. Logga in i IdrottOnline via https://login.idrottonline.se/.
2. Klicka på Avgifter i toppmenyn.
3. Klicka på Skapa utskick i vänstermenyn.
4. Klicka på knappen Skapa utskick.
5. Välj vilken avgift som ska skickas ut, samt förfallodatum och en benämning. Exempel på benämning för avgiften är vilket år eller termin avgiften gäller.
6. Fyll i en eller flera mottagare och klicka på Lägg till.
7. Under Valda mottagare ser du vilka personer som kommer få avgiften skickad till sig.
8. Klicka på Nästa.
9. En sammanfattning visar vem som kommer få vilken avgift.
10. Aktivera e-post för: välj Manuella inbetalningar om du vill göra ett e-postutskick till mottagarna, och Skicka inga mail om du inte vill göra ett e-postutskick till mottagarna.
11. I rutan nere till höger visas den automatiskt generade texten som kommer stå med i utskicket. Vill du lägga till text så kan du skriva i rutan till vänster så hamnar texten längst ner i utskicket.
12. Klicka på Nästa.
13. Generar en summering efter slutförandet till Excel: bocka i rutan om du vill skapa en summering i Excel.
14. Klicka på Slutför för att skicka utskicket.
15. Under Betalstatus ser du avgifterna du har skickat ut.